2022 Aanbrengtocht - Stichting Historische Schepen Turfroute

Ga naar de inhoud
Alle informatie over de aanbrengtocht 2022
Foto's
Aanbrengtocht

Interview Radio Fryslân
Gorredijk
Gorredijk, Spektakel in de sluis
Opduwer "Kwartje" trekt tegen opduwer "Durk"
Donkerbroek
Aankomst van het vlot
Appelscha
Skûtsje "De Rot" voortgetrokken door opdrukker "Durk" in Appelscha

Appelscha
Muzikaal onthaal vlot in de sluis in het donker
Oldeberkoop
Een haven vol historie
Oldeberkoop
Tjalk "Vriendentrouw" met motorpech op sleeptouw met twee opduwers op de Tjonger bij Oldeberkoop
Oudehorne
Sluis 1
Detailplanning Houtvaart Nij Beets-Appelscha

Datum

Tijd

Locatie

Activiteit
Zo. 14-08

Nij Beets
-over de gehele dag komen de schepen aan bij het museum
-skûtsje de Rot gaat via de sluis naar de scheepshelling op het  museumterrein
-proefvaart met het vlot, door de sluis het polderhoofdkanaal op
-de Rot en de St. Michael krijgen lampjes en omvormers aan boord
-om ca. 18.30 uur een gezamelijke schippersmaaltijd in het ontvangstgebouw van het museum
Ma. 15-08

Nij Beets
-allerlei activiteiten op het museumterrein
-de Rot vaart dan ook weer het PolderHoofdKanaal op door de sluis
-geen schippersmaaltijd
Di, 16-08
09.30
Nij Beets
naar de Zuidersluis varen de eerste groep schepen
Di, 16-08
10.30

gasten aan boord van de St. Michael. Het vlot vaart als laatste richting Gorredijk
Di, 16-08
12.30

naar de Zuidersluis varen van de tweede groep schepen
Di, 16-08
13.00
Gorredijk
aankomst eerste groep schepen, aanleggen aan de zijde van Rinsma, boven de sluis
Di, 16-08
14.00

optredens muziek en andere activiteiten
Di, 16-08
15.30

aankomst tweede groep schepen, ook aan de kant van Rinsma aanleggen.    Het vlot   en de Rot varen 's avonds na het eten door de sluis om ca 20.00 uur                         
Di, 16-08
17.00

inloop in   het museum in Gorredijk             
Di, 16-08
18.00

schippersmaaltijd verzorgd door Yanti in het museum
Di, 16-08
20.00

invaart vlot met sleepboot/opduwer en skûtsje de Rot in de sluis
Di, 16-08
20.00

trekwedstrijden opduwers bij de sluis en jaren 60muziek
Wo, 17-08
09.30
Gorredijk
vertrek eerste groep schepen richting Donkerbroek
Wo, 17-08
11.00

vertrek tweede groep schepen naar Donkerbroek, het vlot vertrekt weer als laatste
Wo, 17-08
14.00
Donkerbroek
aankomst eerste groep schepen in Donkerbroek
Wo, 17-08
15.30

aankomst tweede groep schepen en als laatste het vlot
Wo, 17-08
18.00

schippersmaaltijd bij het café bij de brug
muziek bij de schepen en het café
Do, 18-08
09-30
Donkerbroek
vertrek eerste groep schepen richting Oosterwolde
Do, 18-08
11.30

vertrek tweede groep schepen richting Oosterwolde, als laatste weer het vlot.
Do, 18-08
11.30
Oosterwolde
aankomst eerste groep schepen in Oosterwolde
Do, 18-08
13.30
aankomst tweede groep schepen
Do, 18-08
18.00

schippersmaaltijd, middels pizza o.i.d.
Vr, 19-08
09.30
Oosterwolde
vertrek eerste groep schepen richting Appelscha
Vr, 19-08
11.30

vertrek tweede groep schepen richting Apelscha
Vr, 19-08
11.30
Appelscha
aankomst eerste groep schepen in Appelscha
Vr, 19-08
13.30

aankomst tweede groep schepen
Vr, 19-08
18.00

schippersmaaltijd verzorgd op de schepen middels kabab o.i.d.
Vr, 19-08
21.30

4 geselecteerde schepen blijven bij Fochtelooverlaat liggen en varen met lichtjes om ca. 21.30 uur naar Appelscha
Za, 20-08

Appelscha
activiteiten door organisatie van de TurfVaartDagen
Za, 20-08
18.30
Appelscha
schippersmaaltijd, verzorgd door de organisatie van de TurfVaartDagen
Zo, 21-08

Appelscha
activiteiten door organisatie van de TurfVaartDagen
Zo, 21-08
16.00
Appelscha
St.Michael, Aebelina, de Rot door de sluis en onder de sluis voor de wal. Geen schippersmaaltijd
Ma, 22-08
09.00
Appelscha
wegvaren St. Michael, Aebelina en de Rot richting Fochtelooverlaat-Oosterwolde-Sluis 3
Ma, 22-08
12.00
Sluis 3
instappen gasten St. Michael en de Rot
Ma, 22-08
15.00
Sluis 2
uit/instappen gasten aan boord St. Michael bij sluis 2
Ma, 22-08
17.00
Oldeberkoop
aankomst schepen in de haven van Oldeberkoop
Ma, 22-08
18.00

Schippersmaaltijd en muziek op de Haven
Di, 23-08
09.30
Oldeberkoop
instappen gasten St. Michael en de Rot
Di, 23-08
11.00

sluis 1 Oudehorne/Jubbega
Di, 23-08
12.30
Mildam
brug Mildam (gasten gaan van boord)
Deelnemers Houtvaart 2022

Naam schip

Soort

Bouwjr

Lengte

Historie

Eigenaar

Vaart mee v.a.
motorschip
1910
16 m
beurtschip
Stichting
Nij Beets
spitse praam
1894
22 m
vrachtschip
Museum
Appelscha
skûtsje
2009
12 m
replica
Museum
Appelscha
skûtsje
1887
12 m
beurtschip
Stichting
Nij Beets
Purfina 20
sleepboot
1930
12 m
sleepvaart
Pander
Nij Beets
Naamloos
Tjalk
1908
15 m
vrachtschip
Ids en Ida
Nij Beets
Vera
DHZschip
1990
8 m
replica
Slagter
Nij Beets
Dirk
opduwer
1920
5 m
opduwer
Leunge
Nij Beets
Keetje
opduwer
1925
5 m
opduwer
Bel
Appelscha
Kwart
opduwer
1990
5 m
replica
Monna
Nij Beets
Twee Gebroeders
skûtsje
1910
16 m
vrachtschip
Hummel
Nij Beets
Anna
tuindersvlet
1940
10 m
tuinbouw
Commandeur
Oosterwolde
Rinus
tuindersvlet
1925
10 m
tuinbouw
Commandeur
Oosterwolde
Anne
snikke
1910
14 m
trekschuit
Terpstra
Nij Beets
Connie
skûtsje
1925
16 m
vrachtschip
Bakker
Oosterwolde
Tjerk Hiddes
motorschip
1924
21 m
beurtschip
v.d. Werf
Gorredijk
Augusta Maria
motorschip
1910
23 m
beurtschip
Zuiderwijk
Nij Beets
Guusje
motorschip
1922
25 m
vrachtschip
Voolstra
Nij Beets
Wilhelmus
Westlander
1897
16 m
vrachtschip
Tabak
Appelscha
Res Nova
opduwer
1920
6 m
opduwer
Kamminga
Nij Beets
Ebenhaezer
Hasselter aak
1903
14 m
vrachtschip
Visser
Nij Beets
Vriendentrouw
tjalk
1894
22 m
vrachtschip
Gerding
Nij Beets
Zwarten Raaf
amsterdam-mer
1941
16 m
directie-vaartuig
Stoelinga
Nij Beets
Zwarte Oifant
zeeschouw
~1960
~10 m
plezierjacht
Steggerda
Nij Beets
Oude tijden herleven
De stammen voor het vlot worden met paarden uit het bos gesleept
Tewaterlating van de stammen uit het bos
Verslagen over de "aanbrengtocht" naar Appelscha
Verslag van Han Visser, a/b Ebenhaezer

Vaarevenement  Historische schepen Turfroute
 
Vanaf 14 augustus vertrokken 18 deelnemende schepen vanaf Nij Beets aan het Polderhoofdkanaal voor een zevendaagse tocht in etappes naar Appelscha. Motor- en zeilschepen tussen 50- en meer dan 100 jaar oud.

Nij Beets heeft een geschiedenis als productieplaats van laagveenturf. Een Museum in die plaats getuigt van dit verleden. Een plaats waar ook in de jaren ’80 en ’90 van de voor-vorige eeuw hevige onlusten ontstonden tussen de veenarbeiders en de veenbazen. Daarin werd een opvallende rol gespeeld door de sociaal bewogen dominee Domela Nieuwenhuis. We mogen zeggen dat dit de basis heeft gelegd voor de latere Arbeidersbeweging.
 
Je zou verwachten dat het thema Turf een rol zou spelen bij deze reis. Dat is niet het geval. Het thema is “Houtvaart”; waarbij terug gekeken wordt naar de manier waarop in het verleden hout over Rijn en Maas naar Nederland kwam in de vorm van gigantisch grote vlotten van boomstammen, die met een grote bemanning de rivier af stevenden, of later met stoomslepers gesleept werden. Zo ging dat in het klein ook op de Turfroute.
 
Er is een vlot samengesteld van inlands hout uit de zuidoost hoek van Friesland en dit vlot zal bemand en al in etappes over de Turfroute naar Appelscha worden gesleept.
 
Er was één schip dat in Nij Beets werd geladen met modern “bruine goud” …….
De “Ebenhaezer” was speciaal naar Nij Beets gekomen, onbekend met het feit dat de winning van het “Bruine Goud” aldaar definitief was ‘gestaakt’. Hoe moet Jan Modaal de volgende winter doorkomen zonder gas, olie of haardhout? Om nog maar te zwijgen van het wel aanwezige goed doorgewaterd Vlothout. De Schippersbeurs te Beetsterzwaag bood uitkomst: Er stond een reis Pellets naar Zwolle op het bord; het nieuwe “Gele Goud” van deze tijd. Genummerd en de reis aangenomen.


 
Te laden op de kade in Nij Beets. 62 zakken; gewicht 1 ton. Geen punt voor 4 havenarbeiders uit “it lân sûnder oeren” (googelen voor de betekenis) binnen een kwartier lag de lading afgedekt onder zeil, want pellets kunnen slecht tegen vocht. In tegenstelling tot turf, dat hard en droog blijft na een
regenbuitje.
 
Nee, pellets zijn net zo min als turf duurzaam, verbranding levert CO2 op. Daartegen Spagnum mos planten helpt niet; regeneratie als het meezit in10.000 jaar….. We zullen het aan boord voorlopig met de pellets moeten doen, totdat er duurzame energie beschikbaar komt dat zich dan ook nog zelf transporteert. En wat moeten we dan nog doen met een turfschip uit 1903?
Terug naar de inhoud