Alle informatie over de aanbrengtocht 2022
Foto's
Aanbrengtocht
Interview Radio Fryslân
Gorredijk
Gorredijk, Spektakel in de sluis
Opduwer "Kwartje" trekt tegen opduwer "Durk"
Donkerbroek
Aankomst van het vlot
Appelscha
Skûtsje "De Rot" voortgetrokken door opdrukker "Durk" in Appelscha
Appelscha
Muzikaal onthaal vlot in de sluis in het donker
Oldeberkoop
Een haven vol historie
Oldeberkoop
Tjalk "Vriendentrouw" met motorpech op sleeptouw met twee opduwers op de Tjonger bij Oldeberkoop
Oudehorne
Sluis 1
Detailplanning Houtvaart Nij Beets-Appelscha
Datum | Tijd | Locatie | Activiteit |
Zo. 14-08 | Nij Beets | -over de gehele dag komen de schepen aan bij het museum -skûtsje de Rot gaat via de sluis naar de scheepshelling op het museumterrein -proefvaart met het vlot, door de sluis het polderhoofdkanaal op -de Rot en de St. Michael krijgen lampjes en omvormers aan boord -om ca. 18.30 uur een gezamelijke schippersmaaltijd in het ontvangstgebouw van het museum | |
Ma. 15-08 | Nij Beets | -allerlei activiteiten op het museumterrein -de Rot vaart dan ook weer het PolderHoofdKanaal op door de sluis -geen schippersmaaltijd | |
Di, 16-08 | 09.30 | Nij Beets | naar de Zuidersluis varen de eerste groep schepen |
Di, 16-08 | 10.30 | gasten aan boord van de St. Michael. Het vlot vaart als laatste richting Gorredijk | |
Di, 16-08 | 12.30 | naar de Zuidersluis varen van de tweede groep schepen | |
Di, 16-08 | 13.00 | Gorredijk | aankomst eerste groep schepen, aanleggen aan de zijde van Rinsma, boven de sluis |
Di, 16-08 | 14.00 | optredens muziek en andere activiteiten | |
Di, 16-08 | 15.30 | aankomst tweede groep schepen, ook aan de kant van Rinsma aanleggen. Het vlot en de Rot varen 's avonds na het eten door de sluis om ca 20.00 uur | |
Di, 16-08 | 17.00 | inloop in het museum in Gorredijk | |
Di, 16-08 | 18.00 | schippersmaaltijd verzorgd door Yanti in het museum | |
Di, 16-08 | 20.00 | invaart vlot met sleepboot/opduwer en skûtsje de Rot in de sluis | |
Di, 16-08 | 20.00 | trekwedstrijden opduwers bij de sluis en jaren 60muziek | |
Wo, 17-08 | 09.30 | Gorredijk | vertrek eerste groep schepen richting Donkerbroek |
Wo, 17-08 | 11.00 | vertrek tweede groep schepen naar Donkerbroek, het vlot vertrekt weer als laatste | |
Wo, 17-08 | 14.00 | Donkerbroek | aankomst eerste groep schepen in Donkerbroek |
Wo, 17-08 | 15.30 | aankomst tweede groep schepen en als laatste het vlot | |
Wo, 17-08 | 18.00 | schippersmaaltijd bij het café bij de brug muziek bij de schepen en het café | |
Do, 18-08 | 09-30 | Donkerbroek | vertrek eerste groep schepen richting Oosterwolde |
Do, 18-08 | 11.30 | vertrek tweede groep schepen richting Oosterwolde, als laatste weer het vlot. | |
Do, 18-08 | 11.30 | Oosterwolde | aankomst eerste groep schepen in Oosterwolde |
Do, 18-08 | 13.30 | aankomst tweede groep schepen | |
Do, 18-08 | 18.00 | schippersmaaltijd, middels pizza o.i.d. | |
Vr, 19-08 | 09.30 | Oosterwolde | vertrek eerste groep schepen richting Appelscha |
Vr, 19-08 | 11.30 | vertrek tweede groep schepen richting Apelscha | |
Vr, 19-08 | 11.30 | Appelscha | aankomst eerste groep schepen in Appelscha |
Vr, 19-08 | 13.30 | aankomst tweede groep schepen | |
Vr, 19-08 | 18.00 | schippersmaaltijd verzorgd op de schepen middels kabab o.i.d. | |
Vr, 19-08 | 21.30 | 4 geselecteerde schepen blijven bij Fochtelooverlaat liggen en varen met lichtjes om ca. 21.30 uur naar Appelscha | |
Za, 20-08 | Appelscha | activiteiten door organisatie van de TurfVaartDagen | |
Za, 20-08 | 18.30 | Appelscha | schippersmaaltijd, verzorgd door de organisatie van de TurfVaartDagen |
Zo, 21-08 | Appelscha | activiteiten door organisatie van de TurfVaartDagen | |
Zo, 21-08 | 16.00 | Appelscha | St.Michael, Aebelina, de Rot door de sluis en onder de sluis voor de wal. Geen schippersmaaltijd |
Ma, 22-08 | 09.00 | Appelscha | wegvaren St. Michael, Aebelina en de Rot richting Fochtelooverlaat-Oosterwolde-Sluis 3 |
Ma, 22-08 | 12.00 | Sluis 3 | instappen gasten St. Michael en de Rot |
Ma, 22-08 | 15.00 | Sluis 2 | uit/instappen gasten aan boord St. Michael bij sluis 2 |
Ma, 22-08 | 17.00 | Oldeberkoop | aankomst schepen in de haven van Oldeberkoop |
Ma, 22-08 | 18.00 | Schippersmaaltijd en muziek op de Haven | |
Di, 23-08 | 09.30 | Oldeberkoop | instappen gasten St. Michael en de Rot |
Di, 23-08 | 11.00 | sluis 1 Oudehorne/Jubbega | |
Di, 23-08 | 12.30 | Mildam | brug Mildam (gasten gaan van boord) |
Deelnemers Houtvaart 2022
Naam schip | Soort | Bouwjr | Lengte | Historie | Eigenaar | Vaart mee v.a. |
motorschip | 1910 | 16 m | beurtschip | Stichting | Nij Beets | |
spitse praam | 1894 | 22 m | vrachtschip | Museum | Appelscha | |
skûtsje | 2009 | 12 m | replica | Museum | Appelscha | |
skûtsje | 1887 | 12 m | beurtschip | Stichting | Nij Beets | |
Purfina 20 | sleepboot | 1930 | 12 m | sleepvaart | Pander | Nij Beets |
Naamloos | Tjalk | 1908 | 15 m | vrachtschip | Ids en Ida | Nij Beets |
Vera | DHZschip | 1990 | 8 m | replica | Slagter | Nij Beets |
Dirk | opduwer | 1920 | 5 m | opduwer | Leunge | Nij Beets |
Keetje | opduwer | 1925 | 5 m | opduwer | Bel | Appelscha |
Kwart | opduwer | 1990 | 5 m | replica | Monna | Nij Beets |
Twee Gebroeders | skûtsje | 1910 | 16 m | vrachtschip | Hummel | Nij Beets |
Anna | tuindersvlet | 1940 | 10 m | tuinbouw | Commandeur | Oosterwolde |
Rinus | tuindersvlet | 1925 | 10 m | tuinbouw | Commandeur | Oosterwolde |
Anne | snikke | 1910 | 14 m | trekschuit | Terpstra | Nij Beets |
Connie | skûtsje | 1925 | 16 m | vrachtschip | Bakker | Oosterwolde |
Tjerk Hiddes | motorschip | 1924 | 21 m | beurtschip | v.d. Werf | Gorredijk |
Augusta Maria | motorschip | 1910 | 23 m | beurtschip | Zuiderwijk | Nij Beets |
Guusje | motorschip | 1922 | 25 m | vrachtschip | Voolstra | Nij Beets |
Wilhelmus | Westlander | 1897 | 16 m | vrachtschip | Tabak | Appelscha |
Res Nova | opduwer | 1920 | 6 m | opduwer | Kamminga | Nij Beets |
Ebenhaezer | Hasselter aak | 1903 | 14 m | vrachtschip | Visser | Nij Beets |
Vriendentrouw | tjalk | 1894 | 22 m | vrachtschip | Gerding | Nij Beets |
Zwarten Raaf | amsterdam-mer | 1941 | 16 m | directie-vaartuig | Stoelinga | Nij Beets |
Zwarte Oifant | zeeschouw | ~1960 | ~10 m | plezierjacht | Steggerda | Nij Beets |
Oude tijden herleven
De stammen voor het vlot worden met paarden uit het bos gesleept
Tewaterlating van de stammen uit het bos
Verslagen over de "aanbrengtocht" naar Appelscha
Verslag van Han Visser, a/b Ebenhaezer
Vaarevenement Historische schepen Turfroute
Nij Beets heeft een geschiedenis als productieplaats van laagveenturf. Een Museum in die plaats getuigt van dit verleden. Een plaats waar ook in de jaren ’80 en ’90 van de voor-vorige eeuw hevige onlusten ontstonden tussen de veenarbeiders en de veenbazen. Daarin werd een opvallende rol gespeeld door de sociaal bewogen dominee Domela Nieuwenhuis. We mogen zeggen dat dit de basis heeft gelegd voor de latere Arbeidersbeweging.
Je zou verwachten dat het thema Turf een rol zou spelen bij deze reis. Dat is niet het geval. Het thema is “Houtvaart”; waarbij terug gekeken wordt naar de manier waarop in het verleden hout over Rijn en Maas naar Nederland kwam in de vorm van gigantisch grote vlotten van boomstammen, die met een grote bemanning de rivier af stevenden, of later met stoomslepers gesleept werden. Zo ging dat in het klein ook op de Turfroute.
Er is een vlot samengesteld van inlands hout uit de zuidoost hoek van Friesland en dit vlot zal bemand en al in etappes over de Turfroute naar Appelscha worden gesleept.
De “Ebenhaezer” was speciaal naar Nij Beets gekomen, onbekend met het feit dat de winning van het “Bruine Goud” aldaar definitief was ‘gestaakt’. Hoe moet Jan Modaal de volgende winter doorkomen zonder gas, olie of haardhout? Om nog maar te zwijgen van het wel aanwezige goed doorgewaterd Vlothout. De Schippersbeurs te Beetsterzwaag bood uitkomst: Er stond een reis Pellets naar Zwolle op het bord; het nieuwe “Gele Goud” van deze tijd. Genummerd en de reis aangenomen.
Te laden op de kade in Nij Beets. 62 zakken; gewicht 1 ton. Geen punt voor 4 havenarbeiders uit “it lân sûnder oeren” (googelen voor de betekenis) binnen een kwartier lag de lading afgedekt onder zeil, want pellets kunnen slecht tegen vocht. In tegenstelling tot turf, dat hard en droog blijft na een
regenbuitje.Nee, pellets zijn net zo min als turf duurzaam, verbranding levert CO2 op. Daartegen Spagnum mos planten helpt niet; regeneratie als het meezit in10.000 jaar….. We zullen het aan boord voorlopig met de pellets moeten doen, totdat er duurzame energie beschikbaar komt dat zich dan ook nog zelf transporteert. En wat moeten we dan nog doen met een turfschip uit 1903?